جایگاه زن ...
زن چه جایگاهی در اجتماع و زندگی داره؟
در پست قبلی من حرف اشتباهی نزدم و سعی کردم بیان و برداشت خودم رو به عزیزان انتقال بدم .
تو این مطلبی که الان میذارم یک کم دقت کنید و بعدش وارد بحث میشیم ان شالله.
برای این که در مورد جایگاه یک نفر در یک کل بیندیشیم دو تا راه معرفت شناختی داریم.
1. معرفت شناختی انسانی
که همون جامعه شناسی مارکس و دیگران هستش. اینها جامعه و افراد را در نظر می گیرن . بعدش میان افراد رو به صورت جزء های جدا از هم تعریف می کنن و چون اون ها رو در کنار هم می بینن اسم اون کل رو جامعه میذارن. نسبت ورود هر فردی در جامعه با دیگری مساویه. همون قدر که من در جامعه جایگاه،ارزش و مقام دارم شما هم داری، رئیس جمهور هم داره، بابای من هم داره، پدر شما هم داره، باراک اوباما هم داره و ناچارا امام زمان هم داره.
چرا همه یک جایگاه رو دارن چون همه یک جزء هستن مثل باقی اجزاء و این اجزای بهم پیوسته میشن اجتماع.
در این حالت بین یک مرد و یک زن هیچ اختلاف و فرقی نیست. هر دو کاملا مساوی هستن. هر دو یک مقدار مساوی در قبال جامعه وظیفه دارن و هر دو به یک اندازه مساوی از جامعه سهم می برن. در این حالته که سهم الارث هر دو یکسانه و باقی مسائلی که الان در صحن مجلس های نخبگانی فقر اندیشان دینی مطرح میشه.
در این صورت یک زن چون سهمی کاملا متساوی با مردان دارد باید همان طور که برای به دست آوردن سهمش تلاش می کند وظیفه اش را هم باید انجام بدهد. حال در این حالت وظیفه زن را چه کسی تعیین می کند؟ خودش نمی تواند تعیین کند. همان گروه یا افرادی که سهمش را تعیین می کنند همان ها هم وظیفه اش را تعیین می کنند. زن باید در خانه باشد یا در اداره.؟ زن باید چه شغلی را انجام بدهد یا اصلا محدودیت شغلی نداشته باشد؟ زن باید در ارتباطات اجتماعی اش چه بدهد تا چه بگیرد؟ همه اینها توسط جامعه و مدیران جامعه تعیین می شوند.
همانطور که الان تصمیم گرفته شده که زن باید بیرون از خانه باشد نه این که خانه داری وظیفه زن است! بلکه به این معنا که اگر زنی خانه داری کند ضعیف است و توسط شوهرش به بیگاری کشیده شده و توانایی هایش به اضمحلال رفته و به گونه ای ضعیف کشی شده است. اگر زن داخل خانه باشد امل و بی مصرف است .
گاه این تفکر آن چنان تأثیرگذار است که ورود زن به تمامی جوانب یک اجتماع را طلب کرده و هرگونه مخالفت با آن ناممکن شده است. چرا مردان در همه جا هستند ولی زنان نیستند. زن باید در صحنه باشد. کدام صحنه؟ صحنه ای که برایش تعیین کرده اند ! صحنه ای که باید در این تعریف از انسان و خدا و جهان متناسب باشد. ...
....
2. معرفت شناختی الهی
در این نوع نگاه معرفت شناختی ، ما یک جامعه و یک فرد نداریم بلکه یک خدا داریم و یک مخلوق. مخلوق در آن تعاریفی می گنجد که خداوند برایش تعریف کرده است. این نوع نگاه به جایگاه افراد در راه رشد زندگی ، در گردونه امت شناسی تعریف می شود.
امت به گروهی از مردم گفته می شود که گرد یک امام به سمت یک هدف حرکت می کنند و تمامی جوانب زندگیشان را با فرمایشات آن امام تنظیم می کنند. امت به دو طبقه امت کفر و امت اسلام تقسیم می شود. امت اسلام امتی است که گرد امام الهی خیمه زده است. در این نوع نگاه معرفت شناختی،جایگاه افراد در این امت را خود امام تعریف می کند و افراد امت از خود نمی توانند جایگاهی تعریف کنند.
بحث ما فقط الان در جایگاه زن در این امت است.
به کجا مراجعه کنیم؟
آیا به صرف اینکه در خانه ماندن را بد می دانیم، در جا زدن می دانیم ، خاموشی و سکوت و در جازدن می دانیم، خانه داری بد یا بی اهمیت است.؟
برای درک این مطلب به این نکته دقت کنید که بالاترین عبادت نزد خدا که تأثیر بسیار زیادی هم در این امت دارد ، جهاد در راه خداست که بر مردان واجب است. مردان در این راه به فیض شهادت می رسند و به بالاترین مقام های ربوبی نایل می شوند. یعنی بهشت برین و رضایت الهی ...
همان خدایی که جهاد را برای مردان قرار داده است نگفته که جهاد زن در جبهه است یا در مسجد است یا در کلاس درس است و یا حرم معصومین خدمت کردن است. بلکه بیان شده است که جهاد زن نیکو شوهرداری است . و این مهم احتمالا حتی در مسجد هم حاصل نمی شود.
شوهرداری با نیکو شوهرداری کاملا فرق می کند و با سختی به دست می آید چرا که جهاد کاری آسان نیست.
تبصـــــــــــــــــــــــــــــره:
استثنا:
1. جهاد دفاعی حتی بر زنان و کودکان و سالمندان هم واجب است و از مقوله بحث ما خارج است. جهاد دفاعی فقط جهاد نظامی است و بحث تهاجم فرهنگی و این جور مسائل رو در بر نمیگیره. ( اینها یک مقوله دیگه است و وجوبش نه از نظر جهاده بلکه از نظر مسائل دیگه است.)
2. شغل های خاص جداست که محدودن و دوستان هم مثال زدن مثلا پزشک زنان و یا قابله گری. البته دقت بشه که مراجعه به شغل های خاص،مخصوص زنان شیعه و مسلمان نیست بلکه اگر زن غیر مسلمان هم باشد کفایت می کند مثلا در دشمنی یهودیان با اسلام و مسلمانان هیچ شکی نیست و در اینکه بزرگترین دشمن یهودیان امیرالمومنین علیه السلام هستش هم شکی نیست ولی با این حال پزشک یهودی بر بالین امیرالمومنین علیه السلام میارن. در کل این مساله شغل های خاص رو قبول دارم. کسی اشکال نکنه!
3. گروه خاصی از زنان هستن که به اونها زنان خودسرپرست میگیم . اینکه اونها باید برای سالم و باعزت زیستن وارد کار بیرون از خانه بشوند شکی نیست ولی جالب است بدانید که وظیفه دولت اسلامی سرپرستی بیوه زنان و زنان و کودکان بی سرپرست و حتی سالمندان بی سرپرست است. پس اینها هم از بحث خارج میشوند چرا که در مرحله اول باید دولت سرپرستی شان را کند و در صورتی که دولت ناتوان است بر عهده متدینان و توانمندان دین مدار است و در نهایت خود مجبورن که زندگی خود را تأمین کنند و چه بسا گرفتار دردسر و گناه هم بشوند. پس اینها هم از بحث ما خارج است.