وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی
پیام های کوتاه
  • ۲ شهریور ۹۵ , ۱۰:۲۱
    سلام
  • ۱ شهریور ۹۵ , ۱۱:۵۳
    سلام
آخرین نظرات
پیوندها
چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۲۴ ب.ظ

جایگاه زن ...

زن چه جایگاهی در اجتماع و زندگی داره؟

در پست قبلی من حرف اشتباهی نزدم و سعی کردم بیان و برداشت خودم رو به عزیزان انتقال بدم .

تو این مطلبی که الان میذارم یک کم دقت کنید و بعدش وارد بحث میشیم ان شالله.

برای این که در مورد جایگاه یک نفر در یک کل بیندیشیم دو تا راه معرفت شناختی داریم.

1.      معرفت شناختی انسانی

که همون جامعه شناسی مارکس و دیگران هستش. اینها جامعه و افراد را در نظر می گیرن . بعدش میان افراد رو به صورت جزء های جدا از هم تعریف می کنن و چون اون ها رو در کنار هم می بینن اسم اون کل رو جامعه میذارن. نسبت ورود هر فردی در جامعه با دیگری مساویه. همون قدر که من در جامعه جایگاه،‌ارزش و مقام دارم شما هم داری،‌ رئیس جمهور هم داره،‌ بابای من هم داره،‌ پدر شما هم داره،‌ باراک اوباما هم داره و ناچارا امام زمان هم داره.

چرا همه یک جایگاه رو دارن چون همه یک جزء هستن مثل باقی اجزاء و این اجزای بهم پیوسته میشن اجتماع.

در این حالت بین یک مرد و یک زن هیچ اختلاف و فرقی نیست. هر دو کاملا مساوی هستن. هر دو یک مقدار مساوی در قبال جامعه وظیفه دارن و هر دو به یک اندازه مساوی از جامعه سهم می برن. در این حالته که سهم الارث هر دو یکسانه و باقی مسائلی که الان در صحن مجلس های نخبگانی فقر اندیشان دینی مطرح میشه.

در این صورت یک زن چون سهمی کاملا متساوی با مردان دارد باید همان طور که برای به دست آوردن سهمش تلاش می کند وظیفه اش را هم باید انجام بدهد. حال در این حالت وظیفه زن را چه کسی تعیین می کند؟ خودش نمی تواند تعیین کند. همان گروه یا افرادی که سهمش را تعیین می کنند همان ها هم وظیفه اش را تعیین می کنند. زن باید در خانه باشد یا در اداره.؟ زن باید چه شغلی را انجام بدهد یا اصلا محدودیت شغلی نداشته باشد؟ زن باید در ارتباطات اجتماعی اش چه بدهد تا چه بگیرد؟ همه اینها توسط جامعه و مدیران جامعه تعیین می شوند.

همانطور که الان تصمیم گرفته شده که زن باید بیرون از خانه باشد نه این که خانه داری وظیفه زن است! بلکه به این معنا که اگر زنی خانه داری کند ضعیف است و توسط شوهرش به بیگاری کشیده شده و توانایی هایش به اضمحلال رفته و به گونه ای ضعیف کشی شده است. اگر زن داخل خانه باشد امل و بی مصرف است .

گاه این تفکر آن چنان تأثیرگذار است که ورود زن به تمامی جوانب یک اجتماع را طلب کرده و هرگونه مخالفت با آن ناممکن شده است. چرا مردان در همه جا هستند ولی زنان نیستند. زن باید در صحنه باشد. کدام صحنه؟ صحنه ای که برایش تعیین کرده اند ! صحنه ای که باید در این تعریف از انسان و خدا و جهان متناسب باشد. ...

....

2.      معرفت شناختی الهی

در این نوع نگاه معرفت شناختی ، ما یک جامعه و یک فرد نداریم بلکه یک خدا داریم و یک مخلوق. مخلوق در آن تعاریفی می گنجد که خداوند برایش تعریف کرده است. این نوع نگاه به جایگاه افراد در راه رشد زندگی ، در گردونه امت شناسی تعریف می شود.

امت به گروهی از مردم گفته می شود که گرد یک امام به سمت یک هدف حرکت می کنند و تمامی جوانب زندگیشان را با فرمایشات آن امام تنظیم می کنند. امت به دو طبقه امت کفر و امت اسلام تقسیم می شود. امت اسلام امتی است که گرد امام الهی خیمه زده است. در این نوع نگاه معرفت شناختی،‌جایگاه افراد در این امت را خود امام تعریف می کند و افراد امت از خود نمی توانند جایگاهی تعریف کنند.

بحث ما فقط الان در جایگاه زن در این امت است.

به کجا مراجعه کنیم؟

آیا به صرف اینکه در خانه ماندن را بد می دانیم،‌ در جا زدن می دانیم ،‌ خاموشی و سکوت و در جازدن می دانیم،‌ خانه داری بد یا بی اهمیت است.؟

برای درک این مطلب به این نکته دقت کنید که بالاترین عبادت نزد خدا که تأثیر بسیار زیادی هم در این امت دارد ، جهاد در راه خداست که بر مردان واجب است. مردان در این راه به فیض شهادت می رسند و به بالاترین مقام های ربوبی نایل می شوند. یعنی بهشت برین و رضایت الهی ...

همان خدایی که جهاد را برای مردان قرار داده است نگفته که جهاد زن در جبهه است یا در مسجد است یا در کلاس درس است و یا حرم معصومین خدمت کردن است. بلکه بیان شده است که جهاد زن نیکو شوهرداری است . و این مهم احتمالا حتی در مسجد هم حاصل نمی شود.

شوهرداری با نیکو شوهرداری کاملا فرق می کند و با سختی به دست می آید چرا که جهاد کاری آسان نیست.

تبصـــــــــــــــــــــــــــــره:

استثنا:

1. جهاد دفاعی حتی بر زنان و کودکان و سالمندان هم واجب است و از مقوله بحث ما خارج است. جهاد دفاعی فقط جهاد نظامی است و بحث تهاجم فرهنگی و این جور مسائل رو در بر نمیگیره. ( اینها یک مقوله دیگه است و وجوبش نه از نظر جهاده بلکه از نظر مسائل دیگه است.)

2. شغل های خاص جداست که محدودن و دوستان هم مثال زدن مثلا پزشک زنان و یا قابله گری. البته دقت بشه که مراجعه به شغل های خاص،‌مخصوص زنان شیعه و مسلمان نیست بلکه اگر زن غیر مسلمان هم باشد کفایت می کند مثلا در دشمنی یهودیان با اسلام و مسلمانان هیچ شکی نیست و در اینکه بزرگترین دشمن یهودیان امیرالمومنین علیه السلام هستش هم شکی نیست ولی با این حال پزشک یهودی بر بالین امیرالمومنین علیه السلام میارن. در کل این مساله شغل های خاص رو قبول دارم. کسی اشکال نکنه!

3. گروه خاصی از زنان هستن که به اونها زنان خودسرپرست میگیم . اینکه اونها باید برای سالم و باعزت زیستن وارد کار بیرون از خانه بشوند شکی نیست ولی جالب است بدانید که وظیفه دولت اسلامی سرپرستی بیوه زنان و زنان و کودکان بی سرپرست و حتی سالمندان بی سرپرست است. پس اینها هم از بحث خارج میشوند چرا که در مرحله اول باید دولت سرپرستی شان را کند و در صورتی که دولت ناتوان است بر عهده متدینان و توانمندان دین مدار است و در نهایت خود مجبورن که زندگی خود را تأمین کنند و چه بسا گرفتار دردسر و گناه هم بشوند. پس اینها هم از بحث ما خارج است.

.

موافقین ۹ مخالفین ۱ ۹۴/۱۱/۲۱
مهدی ابوفاطمه

نظرات  (۱۸)

۲۱ بهمن ۹۴ ، ۱۶:۳۲ رفیق خاموش
سلام: خداقوت
پاسخ:
ممنون
متنتون طولانیه و فونتش کوچیک نتونستم بخونم ولی عکس آخری انصافا لایک داشت

پاسخ:
ببخشید طولانی شد
فونتش رو یک کم اصلاح کردم شاید بهتر شده باشه
بهرحال ببخشید
۲۱ بهمن ۹۴ ، ۱۶:۵۷ دانشنامه دفاعی

سلام العلیکم

بسیار خوشحالم که باز هم موضوع ادامه دارد و این بحث را رها نکرده‌اید. در مورد بخش نخست فرمایشات شما؛ در مکتب‌های غربی، چپ راست میانه رادیکال چپ و راست و سوسیال ناسیونالیسم و ... همیشه وقتی بحث به پلورالیسم رسیده یک بن بست تنگ پیش رو بوده که پالان خر منطق از آن عبور نمی‌کند، چه برسد به اینکه جای برگشت باقی بماند. صحبت از این می‌شود که پلورالیسم بر اساس زبان، قوم، رنگ و دین مبحثش باز است بعد صحبت از پلورالیسم شیعی می‌شود همه می‌گویند «نه، در این مورد بحثی نداریم. نه، این موضوع را ادامه ندهیم» خب مشکل اینجاست که از اساس این بحث کثرت باوری غلطی که پیش کشیده‌اند ایراد دارد.

اما بخش دیگر فرمایشات شما؛ زنی که امروزه جامعه به ظاهر مترقی بشر معرفی می‌کند موجودی بلاتکلیف است. موجودی که دیگر نه عزت انسانی خود را دارد نه جایگاه جنسیتی‌اش را! شوربختانه زنی با تعاریف مردانه به بشریت معرفی شده است بدون اینکه برای تعاریف متعارف زن تا پیش از این جایگاهی قلمداد شود. چند سال پیش در یکی از کشورها صحبت برابری حقوق زن و مرد شد. خب تا به اینجای کار درست و محترم. من هم موافقم؛ جنسیت نباید در مقابل برابری و حقوق انسانی یک انسان قرار بگیرد. زن آمد وارد ارتش شد؛ بسیار خب، با توجه به شرافتی که از جامعه غربی و غیرت به مثابه پرهیز از غیر در ایشان می‌شناسیم این موضوع هم می‌تواند قابل درک باشد. اما وقتی که زمان جنگ می‌رسید زنی که حقوق مساوی داشت وارد جنگ نمی‌شد و مردی که همانقدر حقوق می‌گرفت باید نگهبانی سخت می‌داد؛ باید در جنگ‌های تن به تن شرکت می‌کرد و ... ببینید اساس کار مشکل دارد. برای همین هم اعتراض‌ها زیاد شد. اصولاً زن امروز غربی به قول یکی از دوستان شتر مرغ است. زمان تخم گذاشتن شتر است و زمان کار کردن مرغ! عنایت فرمودید؟ پس از این ماجراها بحث برابری حقوق زن در چین پیش آمد؛ با توجه به اینکه منظور از این برابری، زیر پا گذاشتن فرهنگ، سنت، اصول اجتماعی و حتی خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ کلان یک ملت بود با اعتراضات بسیاری مواجه شد.

شاید در میان تفکرات غربی، نگرش ناتورالیسم بیشتر بعد انسانی داشته باشد که البته با 90درصد عقاید و مرام‌های آنان به شدت مخالفت دارم چرا که نتورالیسم‌ها را هم در شکل اصلی (که همه رادیکال هستند) اگر پلاکاردهایشان را بالای سرشان نبینی نمی‌توانی با نودیسم‌ها تفاوتی میانشان قائل شوی.

در این جوامع برادر بزرگوار من؛ فقط زن نیست که سقوط کرده بلکه بشریت سقوط کرده است و خاستگاه اصلی آن پاریس و نیویورک است.

سوگمندانه امروز در جامعه ما، پیروی کورکورانه و نابخردانه‌ای که از فرهنگ و حکمت ضعیف غرب می‌شود موجب شده که بسیاری از تناقضات موجود در این تفکرات نادیده گرفته شود. چنانکه فمینست ایرانی پرچم رنگین کمانی در اتاقش می‌زند، شعارهای ناتورالیستی می‌دهد و در عین حال که دارد از لیبرالیسم و پلوارلیسم دفاع می‌کند جبر و تناقضات موجود در این تفکرات را با قاطبه ملت و اکثریت و فرهنگ کلان و خرد جامعه نمی‌بیند.

زن امروز که محصول کابالاست، با آن کلیپس‌ها، آدامس بادکنکی با عطر توت فرنگی، استفاده از ادکلن با نام‌های کابالیستی، به فراموشی سپردن اصلیت و ماهیت وجودی خود تبدیل به باشنده‌ای بلاتکلیف شده است که برای امام حسین روضه می‌گیرد و در زیر پرچم صهیونیسم جهانی هم سینه می‌زند.

این است درد بی درمان جامعه امروز ما؛ این است زنی که می‌خواهند با دوز کلک، از دختران تازه بالغ ما بسازند. تا وقتی که ما حقوق و ماهیت انسانی زن را چنانکه هست و باید باشد معرفی نکنیم از آن دفاع نکنیم و در برابر مهاجمان به دین و آیین و مذهب و ملیت و فرهنگ و تاریخمان ساکت بنشینیم و برخورد قاطع نکنیم. همواره همان آش شور و هین کاسه‌ی ترک خورده است.

ببخشید که طولانی نوشتم برادر

همچنین به خاطر ایرادات نگارشی و دستوری موجود عذرخواهی میکنم

۲۱ بهمن ۹۴ ، ۱۷:۱۴ مهدی ابوفاطمه
برادر عزیزم دانشنامه
متشکرم از حضورتون و این نظر دقیقتون
بزرگواری کردید
بنده هم با شما کاملا موافقم و معتقدم آن چنان از نظریات غربی در ما نفوذ کرده که به راحتی مسائل دینی را درک نمی کنیم و همه چی رو با عینک آن طرفی می بینیم.
۲۱ بهمن ۹۴ ، ۱۷:۲۳ مهدی ابوفاطمه
یک مقداری اصلاح کردم
بهتر شد شاید البته!
۲۱ بهمن ۹۴ ، ۱۹:۱۳ Hamid ‌‌‌‌
بسیارخوب
پاسخ:
ممنون
۲۱ بهمن ۹۴ ، ۲۱:۱۳ طاها میرویسی
:)
پاسخ:
:)
۲۱ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۲۵ بسیجی گمنام
اول : سلام
دوم : بکوشید تا عاشق شوید چرا که مسیر عشق بی انتهاست مبدأش کربلا ، مقصدش تا خداست
 سوم: عالی
چهارم:التماس دعای فرج
پنجم: عاقبتون بخیر و ختم به شهادت

واقعا خیلی چیزا یاد گرفتم و لذت بردم
ممنونم :)
پاسخ:
ممنون از حضورتون
۲۲ بهمن ۹۴ ، ۰۳:۳۹ پرواز سپید
سلام
 بزرگوار اگه منظورتون از  این که فرمودید:
پست قبلی من حرف اشتباهی نزدم
به بنده بوده ؛ من هیچ وقت جسارت نمیکنم  که در مورد فرمایشاتتون قضاوت کنم. صرفا دیدگاهم رو مطرح میکنم!
البته که من درگ پست قلب نگفتم فرمایشاتتون غلطه!
به قول رهبری ما شاهکار نمیکنیم اگر زن رو از خانه به بیرون بشیم."
 ولی واقعا در شرایط حاضر انحصار دادن به کار زن  به خانه داری وشوهر داری و بچه داری درست نیست!

منظورم من این نیست که زن رو از خونه به بیرون بکشیم و خانواده رو سست کنیم اما عملا کلام شما در سطح وسیع ممکن نیست. دیدگاه شما جواب نمیده. شرایط الان جامعه به سمتی رفته که برای حفظ همون اسلام باید مرد و زن وارد عمل بشن.
اگه من زن متدین نرم بیرون زمانی که تعریف شده توی جامعه من که زنان در کنار مردان کار کنن. زنی میره جای من که رعایت حدود رو نمیکنه . به ظنرتون چه قدر یه مرد میتونه در مقابل یه زن بد مقاومت کنه؟
اگه زن متدینی این کار رو انجام میداد بهتر نبود؟ منظومر اختلاط نیست ها! اتفاقا این کار جلوی اختلاط رو میگیره!
در مورد پزشکی و مشاغل خاص با رجوع به پزشک غیر اسلامی مخالفم(منظورم دین ها یا مملکت های دیگه) چون باعث برتری اوناه میشه و این به نظرم خوب نیست. در طولاین مدت خیلی نتیجه بدی داره!
اینم هست که جواعم امروز که دیگه همه کارشون معلمی و پزشکی نیست؟ جامعه پیچیده شده!
خیلی مشاغل هستن که نمیشه مردان انجام بدن. اصلا نمیشه ولی پزشکی هم نیستن.

در مورد اون بخش از فرمایشاتتون که نوشته بودید وضعیت فرهنگ و جهاد از هم جداست یاد اون قضیه قورباغه افتادم. که اگه به مرور گرمش کنن می پزه اما اگه یه دفعه بهش حرارت بدن از اب می پره بیرون...
اگه من زن متدین نرم و تریبون رو نگیرم دستم و حرف نزنم دست کسی میفته که تفکرات غربی داره و اون حرف میزنه... عملا تفکر من نابود میشه!

در کل عرض کنم. منظور دقیق من اینه که خونه واجب و مهم جز زن هم نمیتونه مدیریتش کنه خانواده هم لازم و واجب و ومهم. کار زن در خونه هم لازم و وواجب و خیلییی مهم اما نباید این مسائل حضور زن در جامعه رو به صفر برسونه! باشه... اما کمرنگتر از مرد... اما تمرکز توی خونه باشه.
 
واقعیتش این چند وقت کشش بحثای این چنین رو ندارم. ولی دارم به زور خودمو میکشم  جلو..
اگه حرفام دقیق و منسجم نبود عذر میخوام!

البته گمونم دیگه از این به بعد فقط یه خواننده باشم. اما ازتون ممنونم که دغدغه دارید! واقعا ممنونم.
پاسخ:
چشم بنده هم دیگه بحث رو ادامه نمیدم
این بیان که شما فرمودید اشاره به مدیریت استراتژیک داره که در کلام رهبری هم بهش اشاره شده
ایشان در روز دیدار با فرماندهان ارتش امسال وقتی که گزارش استقرار نیروهای ارتش در مرز غربی کشور داده شد فرمودند که طبق کدام مبانی و اصول استراتژیک شما اینجا مثلا نیروی پیاده مستقر کردید شاید با یک مقدار نیروی تکاور هلی برد هدف شما به دست می آمد و ...
این که چه کسی و کجا باید مستقر شود و از اصول امت اسلامی تخطی کنه همون بحث فقه اسلامیه که اجتهاد اون رو ایجاد می کنه. یا باید مجتهد باشم یا تقلید کنم.
این بیان شما هم که ورود زن به مرحله صف اجتماع ضرورت داره رو اصلا قبول ندارم به طور کلی ، البته به غیر از جهاد دفاعی. در خیابان ها و مراکز ما اگر این قدر وضع خراب است چرا بزرگان ما و مراجع تقلید ما و رهبری ما احساس خطر نمی کنن و زنان و دخترانشان را نمی فرستند؟
حتی مسأله بزرکتر
یک مورد از حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در نماز جماعت پدرشان رسول خدا در مسجدی که در خانه شان به آن باز می شد با آدرس معتبر از منابع اصیل شیعه بیان بفرمایید ...!؟
سلام دست شما درد نکنه 
۲۲ بهمن ۹۴ ، ۱۲:۵۴ خواندنی ها
عالی بود ممنون
پاسخ:
ممنون
زیبا بود
پاسخ:
ممنون
^̮^
۲۳ بهمن ۹۴ ، ۱۲:۰۱ پرواز سپید
چشم بنده هم دیگه بحث رو ادامه نمیدم
خب البته منظور من این نبود که بحث ادامه پیدا نکنه! :) منظورم این بود که چون کشش بحث رو ندارم ممکنه حرفی بزنم و جسارتی کنم ککه اصلا درست نمیدونم...

اما خب در مورد سیره مراجع که خب راستش بهترین دکترهای زنان شهر قم دو تا ازدختران مراجع هستن! اسامی شون یادم نیست ولی یکیشون تخصصی در مورد ناباروری کار میکردن..تازه این اونیه که من خبر دارم بقیه ش که بماند..
درسته حضرت زهرا سلام الله علیها در نماز جماعت شرکت نکردن ولی در جنگ ها حضور داشتن و برای احیای مجروحین تلاش میکردن(درسته؟) و البته وقتی زمان دفاع از حریم ولایت شد هم به همون مسجدی رفتن که برای نمازش شرکت نمیکردن! و خطبه خوندن! خیلی بالاتر و جسورانه تر از شرکت در نمازه!
من میگم الان وضع این جوریه که باید زنان متدین حضور داشته باشن وگرنه اصل بر تمرکز در خانه و خانواده ست.
ولی الان شرایط شرایط بحرانیه!
مسئله منو شما این نیست که در این زمینه اختلاف نظر داریم یانه هردومون در مورد دفاع از حریم اسلام به وسیله زنان در شرایط بحران اتفاق نظر داریم. مسئله اینه که من احساس خطر کردم و شرایط رو بحرانی دیدم اما شما نه...
در ضمن با این نگاه شما پس زنان سپاه حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف به چه کار میان؟ مگه مردان نمیتونن زخم کسی رو ببندن؟ تازه اختلاط هم صورت نمیگیره! زن و چه به بودن توی میدون جنگ؟!! این که بالاتر و خطرناکتر از کار فرهنگیه تازه خیلی بیشتر هم اختلاط وجود داره!

پاسخ:
1. حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در جنگ ها نقل شیعی نداره اگه سراغ دارید بیان بفرمایید.
2. حضور زنان در لشکر امام زمان علیه السلام طبق استثنائات بحث ماست و عرض کردم که بحث جنگ جداست اضافه بر اینکه نهایت عددی که اعلام شده در روایات هفتاد نفره و نه بیشتر و این کجا و ادعای اینکه زن باید در جامعه حضور حداکثری داشته باشه کجا!
3. بحث دفاع از حریم ولایت حضرت زهرا سلام الله علیها هم آن چنان وضعش روشنه که شامل من و شما نمیشه. ورود ایشان به مسجد ان چنان سخت و پوشیده بود که فکر نکنم زنی بتواند انجام بدهد اضافه بر آن که طبق بعضی از روایات حضرت زهرا سلام الله علیها پشت پرده با آهنگ صدای رسول خدا صحبت کردند نه با آهنگ صدای زنانه خودشان ! علاوه بر اینکه ایشان را کنیزان بنی هاشم احاطه کرده بودند که گوشه ای از حجم بدن ایشان دیده نشد.
4. بعد از تقسیم بندی کارهای منزل توسط رسول خدا ، حضرت زهرا سلام الله علیها از پدرشان تشکر کردن که که ایشان را از کار بیرون منزل معاف کرده است. وضع جامعه اسلامی زمان ایشان از وضع فعلی بسیار بدتر بودده است . بهتر است کمی در مورد وضع جامعه جاهلی مطالعه بفرمایید.
5. بحثی داریم فقه حکومتی، که مراد از این بحث اینه که بسیار از کارها حلاله اما مطرح کردنش در جامعه به صورت کلی وضع اجتماع مسلمین رو بهم میریزه . در این مورد می تونید به مقالات دکتر زیبایی نژاد مرکز مطالعات زن و خانواده حوزه علمیه خواهران مراجعه به فرمایید. بحث شما فقط موضوعی و مصداقیه. شما می فرمایید برای من ثابت شده که باید در جامعه حضور فعال داشته باشم خوب ما عرض می کنیم شما مصداق استثنا هستید و این اصل حکم رو تغییر نمیده بلکه شما رو خارج می کنه . این که به صرف برداشت شما حکم کلی باشه اشتباهه چرا که وضع فعلی کاملا توضیح دهنده اینه که ورود زنان ما به جامعه به این وضعیت به نفع ما نبوده و در آخر هم ضررش را خواهیم دید.
6. وضعیت فعلی بحرانیه؛ رو قبول دارم اما صرف این که شما اعلام کنید وضعیت بحرانیه حکم رو تغییر نمیده باید شما وضعیت بحرانی رو تحلیل کنید و بعد اعلام کنید که دلیل این که بحرانی شده عدم حضور زنان متدین در جامعه و ادارات و صفوف مقدم جبهه است تا نظر شما درست باشه. بالعکس ما در مدیریت فرهنگ کاملا با نظر شما مخالفیم. ما کاملا معتقدیم که یکی از مسائلی که به جدیت باعث ایجاد این بحران در اجتماع شده ناپایدار شدن وضعیت خانواده هاست و این ناپایداری نتیجه خروج زنان از خانواده است و این خروج حتی در مقدار حداقلی اش باعث این بحران اچتماعی شده است. بهتر است کمی با متخصصان جامعه شناسی ( البته متدین و مسلمان معتقد ) گفتگویی داشته باشید. نتیجه این خروج، بالا رفتن مقدار طلاق و فساد در خانواده های متدین انقلابی است که نمیتوانیم آماری ارائه دهیم .
7. همیشه این طور نیست که ورود به صف مقدم جبهه اولویت داشته باشد. نظر شما نسبت به حضور حداکثری زنان انقلابی در جامعه نشان از عدم توجه شما به مدیریت استراتژیک یا هوش راهبردی در نبرد فرهنگی داره. در یک جبهه جنگ تمام نیروها رو در صف اول نمی چینند بلکه عمده نیروهای استراتژیک مثل توپخانه، هوابرد و نیروی هوایی وپشتیبانی با فاصله گاه زیاد از میدان نبرد به فعالیت می پردازند و گاه همین نیروها نتیجه جنگ را عوض می کنند. حضور زنان در جبهه اول ، پشت چبهه را خالی و ضعیف می کند و نتیجه آن ورود دشمن به سنگر های خانواده هاست. باکمی توجه به درون خانواده های متدین که زنان بیرون از خانه کار مستمر دارند متوجه این مشکل خواهید شد. گسست نسلی حاصل شده بین نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب نتیجه همین عوامل است.
8. در هر حضوری در جامعه یک اختلاطی هست و در هر اختلاطی یک گناه. ما در مدیریت فرهنگی یک نظر جامع داریم و آن این است که فعالیت های فرهنگی حتی در مصادیقش جون یک کار عملی است و نتیجه مستقیم در وضعیت جامعه اسلامی دارد لذا باید حتما با تأیید یک مجتهد مسلم باشد بهتر است شما هم با نظر مرجع تقلیدتان و با بیان مصداق پیش آمده برای خودتان عمل کنید و الا صرف اینکه من و شما احساس تکلیف کنیم با این وضعیت بغرنج بوجود آمده در اجتماع اسلامی کار مشکل تر می شود.
9. درس خواندن در رشته های خاص زنان مسأله ای نیست شاید کار شما معلمی و دبیری برای دختران مسلمان و یا دکتر ویژه زنان و یا مسوول پیگیری کار زنان باشد که با سختی تمام انجام وظیفه می نمایید و از هر گونه اختلاط با نامحرم دوری می کنید مثل همین دو دکتری که نام بردید . فقط در یک محیط زنانه کار می کنند و با همکار مرد اصلا داخل اتاق عمل نمی روند و جز در موارد ضرورت با مرد صحبت نمی کنند . در این صورت بحث شما جدا از عرض بنده است. شما دارید طبق دستور شرع کار می کنید و نسبت به آسیبی که به خانواده تان وارد می شود خودتان مسئولید و خودتان باید مدیریت کنید. خیلی ها از جمله ما قائل به این هستیم که در صورت وجوب ورود بعض زنان متدین و عالم به بعض عرصه های مورد نیاز بحث وظیفه دیگر نیست بلکه بحث ایثار است. چرا که یقینا خانواده آن زن و فرزندانش مشکل پیدا می کنند و از بعض مسائل در پیشرفت جا می مانند ولی یقینا خداوند متعال به او و فرزندان و خانواده اش در صورت صبر ، پاداش میدهد. ولی این در گسست ایجاد شده در خانواده اش ربطی ندارد.
10. از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده که بهترین محل برای نماز زن ، پستوی خانه اش هست.
التماس دعای ویژه
خیلی جالب بود خانم پرواز سپید. خیلی لذت بردم از حرفاتون . موفق باشید:)
پاسخ:
:)
۲۴ بهمن ۹۴ ، ۱۵:۲۴ پرواز سپید
سلام
 راستش من نگران تند شدن خودم بودم ولی انگار باید نگران تند شدن شما هم میشدم! :)
یک ارومتر داریم تبادل نظر میکنیم! من با اعلام نظراتم پایه های خانواده رو سست نکردم! :) به اجتماع هم ضرر خاصی نزدم! :)
1. خب منو این رو سوال کردم از شما. هیچ ادعایی هم ندارم!

2.هفتاد نفر در سیصد و سیزده نفر. و خب این رقم نسبی بالاییه!
در ضمن من کجا گفتم حضور حداکثری؟ من گفتم هر زنی که توانایی داره! حضور لازم نیست مستمر باشه نباید با مردان در این حضور رقابت کنیم. خب ما زنیم فرق داریم. اما نباید به صفر برسونیم حضور رو.

3.چرا ما نمیتوینم؟ مگه قرار نیست الگو بگیریم؟ در ضمن به نظرتون الان وضع دفاع از ولایت چه طوره؟! در ضمن چون نمیتونیم، باید کلا رد کنیم؟ مگه شما میتونید ورع علی علیه السلام رو داشته باشید؟ مگه شما شبی 1000 رکعت نماز میخونید؟ چون  نمیتونید 1000 رکت نماز بخونید اصلا باید نماز رو کنار بذارید؟! البته مثال میزنم و در مثال مناقشه نیست!

4.الف. بله در حالت عادی اصل بر حضور حداکثری(زمانی) زن در منزله! منم قبلا این رو عرض کردم خدمتتون. ولی آیا حضرت زهرا سلام الله علیها مشک اب به دوش نمی کشیدن؟ اون قدر که کتف و شونه شون زخمی بسته بوده؟! این کار بیرون نبوده؟!
وقتی مادر شرایطی هستیم که مردانمون باید به کارای سخت مردانه مثل دفاع برسن باید زنان فقط به بچه داری بپردازن؟! البته کار بزرگیه بچه داری. شما  اگه اینو توی کتابا خوندید من دستی بر اتش دارم. میدونم کار سخت وبزرگیه و خیلی زمانبر.. ولی واقعا سوالم اینه وضع فرهنگ چی؟!
ب. میدونید میخواستم اینو خصوصی عرض کنم ولی خب چون تقریبا همه ما مذهبی ها بهش مبتلا هستیم عمومی عرض میکنم. اگه ناراحت میشید این بخش نظرمو حذف کنید!
راستش میخواستم بگم مگه شما منو میشناید که فکر میکنید در مورد وضع خانواده و و زن و کلا فرهنگ زمان جاهلیت چیزی نمیدونم یا مطالعه ای نداشتم؟ من البته خواهر کوچیکتر شما هستم و خودمو در حد شاگرد شما میدونم... بی اغراق! ولی خب وقتی داریم با کسی که نمیشناسیمش بحث میکنیم بهتره که اون فرد رو در جایگاه بالاتر از خودمون بدونیم! این جوری هم تمرین تواضع کردیم و هم اون فرد گارد کمتری میگیره! و خب همدلی و وحدتی که الان ما مذهبی ها لازم داریم خدشه ای نمیبینه! ما  قراره نیست مصلح کل باشیم ولی قراره مصلح ارتباطات خودمون و خودمون باشیم!  ببخشید اگر در کلامم جسارتی بوده الان و قبلا . و اگه من باعث این لحن شما شدم واقعا هم از حضور شما و هم از محضر خدای متعال طلب عفو دارم! جدا عرض میکنم! حلال کنید اگر من تند گفتم چیزی رو تا الان. قبلا گفتم توی بحث ممکنه چیزی بگم و اسائه ادبی کنم اینم به خاطر گسست فکری این روزهامه! واقعا عذر میخوام.

5.الف."ورود زنان ما به جامعه"دقیقا همین عبارتتون باعث میشه که زن از خانه بیرون بیاد تا دیده بشه! همین دیگه... زن چه در خانه باشه چه در محلی بیرون از خانه در جامعه حضور داره. و موثره این حضورش؛ اگر بد تصمیم بگیره، حضور جنبه منفی پیدا میکنه. باید ببینیم کجا باید باشه!! وگرنه همیشه هست! اما شما این طور که از کلامتون بر میاد، هرچند سهوی باشه، زن رو از اجتماع بیرون میکنید! با همین کوچیک های لفظی کم اهمیت به نظرتون! اگر زنی به نظر شما هم عمل کنه و در خانه بمونه شما حق تصمیم گیری رو ازش میگیرید! چرا چون مرد ولایت داره بر زن!(البته اصل مطلب درسته و من ولایت شوهر رو قبول دارم) میبیند هرچی اجتماع کوچیکتر باشه اگر نگاه مردسالارانه باشه حتی اون خانواده رو هم از زن میگیریم! البته شمای نوعی رو عرض میکنم. منظورم به نحوه بیان مطالب هست نه کلیت مطلب! شما اگر میخواید در نگرش جنس زن تغییر ایجاد کنید نحوه بیانتون خیلی مهمه! اینو در نظر داشته باشید که جامعه فقط محیط کار بیرون نیست! من اینو به عنوان یه زن عرض کردم و نه به عنوان طرف مقابلتون و جسارت نمیخواستم بکنم!
ب. من موضوعی نگاه نمیکنم. عرض کردم هر زن مذهبی توانمندی که بتونه در بیرون از خانه حضور فعال داشته باشه. این همه قید اوردم ولی خب بازم هستن زنان مذهبی توانمند که بتونن حضور فعال داشته باشن. حکم کلی رو من اشتباه نمیدونم. ولی شرایط حاضر به زنان مذهبی توانمند نیاز داره.

6.الف.وضعیت فعلی بحرانیه؛
خب خدارو شکر که یه حرف بنده رو قبول کردید. انگار نمره گرفتم از استادم!:)
ب. تحلیل رو اعلام نمیکنم چون تحلیل شخصی نیست و خب چون شخصی نیست همه میتونن خودشون این دست تحلیل ها رو با تحقیق مطالعه کنن. شا هم که استاد مایید!
ج. موافقم وضعیت خانواده هم بحرانیه . یکی از دلایل این بحران خروج زن از خانواده ست. ولی بزرگوار دقت داشته باشید که مفهوم حرف من خروج زن نیست! بلکه حضورش در محیط بیرون از منزله! خیلی از خانوما هستن که توی خونه هستن ولی حضور ندارن در منزل! بودن فیزیکی زن در خونه به معنی حضورش نیست و حضور زن محیط بیرون از خونه به معنی خروجش از خانواده نیست!
یکم دقت کنید لطفا در مفهوم کلام بنده!
د.بهتر است کمی با متخصصان جامعه شناسی ( البته متدین و مسلمان معتقد ) گفتگویی داشته باشید.
در مورد این کلامتون هم چشم ولی بازم هم ارجاعتون میدم به همون بخش اخر مورد3.

7.باکمی توجه به درون خانواده های متدین که زنان بیرون از خانه کار مستمر دارند متوجه این مشکل خواهید شد
خب لازم هم نیست زن حضور مستمر داشته باشه!مسئله همینه که فکر میکنیم حضور زن در محیط بیرون باید مثل مردان باشه.نه! مثل خود زن باشه. این درسته. متاسفانه زیر ساخت های لازم در جامعه ما برای حضور زنانه زنان وجود نداره وگرنه میشد زنان هم حضور داشته باشن. وقتی زنی مادر میشه باید با وجود امنیت شغلی بتونه تا سه سال کاملا کنار بچه ش باشه. خب حضورش در محیط کاری رو کمرنگتر از یه مرد میکنه. ولی به خاطر تصور غلط از نوع حضور زن(تصور صفر یا صدی) زنان جامعه ما میخوان رقابت کنن با مردان. این کار رو خراب میکنه! الان شما خودتونم هم همچین تصوری دارید(این جور که ازکلامتون برمیاد) که اگه زن بیرون از خونه باشه پس دیگه توی خونه نیست! خب من میگم نه این جور نیست! میتونه حضور داشته باشه ولی الزاما فیزیکی نباشه این حضور. شما مرد یه خانواده اید . نبودنتون بعضی اوقات لازمه اما میشه گفت این خانواده مرد نداره؟! اینو چه زمانی میگن؟ زمانی که مرد برای حضورش در خانواده مدیریت نداشته باشه و کلا خانواده رو رها کنه! درسته حضور مرد در خانواده خب یکم کمرنگتره ولی باید باشه! اصلا میدونستید خیلی از مشکلات اقایون ما الان به خاطر نبود الگوی مردانه درست در نسل قبله؟ میدونستید به خاطر کمرنگ بودن پدر در فرهنگ ما ایرانی ها به مرور داره از اون صفات مردانه(هرچیزی که خاص یه مرده مخصوصا جنگندگی مردانه در سختی ها یا وفاوداری مردان که حتی زن بدشون رو هم تنها نمیذاشتن... پایبندی محکمشون به خانوده که باعث میشد مرد زود به فکر طلاق نیفته...و خیلی چیزای دیگه...) داره کم میشه؟! چون فقط مادر بالای سر بچه بوده! میدونید به خاطر نبود حمایت پدرانه دختران ما حیا و عفتشون کم شده چون نیاز به حمایت پدرانه داشتن؟(البته این یکی از دلایله و خب در مسائل انسانی مجموعه دلایل موثره) حضور صرف مادر بالای سر بچه ها مفید که نیست مضر هم هست!

8. الف.در هر حضوری در جامعه یک اختلاطی هست از نظر من لزوما این طور نیست! بازم عرض میکنم خدمتتون که جامعه فقط شما مردان نیستید! و حضور به معنی بودن کنار شما مردان نیست! این اول . ثانیا این که خب من که عرض کردم خدمتتون! در شرایط حاضر اتفاقا حضور زن مذهبی جلوی اختلاط رو میگیره! اگه زنی باشه که با وجود ملزم کردن خوش به حضور، پافشاری کنه که من نمیخوام با مردان همکاربشم به نظرتون درصد این اختلاط چه قدر میشه؟ کمتر نمیشه؟! اما اگه همش این حرفا رو بزنیم . خب فقط زنای مذهبی با مبانی مذهبی تصمیم میگیرن! زنان غیر مذهبی توجهی نمیکنن به این حرفا و خب فقط جامعه زنان مذهبی خالی میشه!
لطف کنید اینو جواب بدید اگه ما زنای مذهبی دیگه به هیچ صورتی توی جامعه نباشیم چه طور میخواید جلوی زنان غیر مذهبی رو بگیرید؟ دقت داشته باشید حتی در راس کار هم همه مبانی مذهبی رو به این صورت قبول ندارن! واقعا جواب منو بدید.در اون زمان شما چه طور میخوواید هم خودتونو حفظ کنید و هم جلوی اختلاط رو بگیرید؟ آیا اگر دو طرف ارتباط مذهبی باشن بهتر اصول مذهب رعایت نمیشه تا فقط یه طرف مذهبی باشه. اونم مرد. که واقعا نمیتونه راحت ارتباط مختلط رو مدیریت کنه! بگذریم از این که منم با اختلاط به شدت مخالفم و نمیدونم چرا و به چه علت این اصرار به اختلاط هست؟!(از طرف مسئولین)
ب. حتما با تأیید یک مجتهد مسلم باشد
خب من در مورد وزیر فرهنگ و ارشاد همین نظر رو دارم. که چرا باید وزیر اطلاعات یه مجتهد باشه ولی وزیر فرهنگ هر کسی میتونه باشه؟!
و خب شما از کجا میدونید که من با نظر مرجعم هماهنگ نیستم و دارم نظر شخصیم رو عرض میکنم؟!!(بازم همون مورد سوم بخش اخر!)

9. عرض کردم حضور در اجتماع الزاما به معنی اختلاط با مردان نیست! چون این دو خانوم دکتر محترم از مردان دوری میکنن معنیش این نیست که در اجتماع حضور ندارن. اجتماع فقط شما مردان نیستید! و خب معنیش هم این نیست که حضورشون در خانه کمرنگ شده یا نتونستن بچه های خوبی تربیت کنن! چه قدر زنان موفقی بودن که هم حضور اجتماعی خوبی داشتن(برای یک زن البته نه برای یک مرد) هم بچه های خوبی تربیت کردن!
شما میفرمایید ایثار خب من عرض کردم مدارا!
مفهوم دو تاش اینجا یکیه. و خب اسیب رو خدا جبران میکنه وقتی عمل برای خدا باشه.
در ضمن مگه نبودن مردانی که شهید شدن، اسیب به بچه ها و همسرانشون نزد؟!!! چون همسران و فرزندانشون اسیب میدیدن مردان نباید برای دفاع از جامعه اسلامی به جبهه میرفتن؟!
چه قدر همسران و فرزندان شهدایی که نتونستم مسیر شهید رو ادامه بدن! البته برای همه شون چه کسی که تونست امتحانشو خوب پس بده و چه کسی که نتونست، بنده احترام ویژه قائلم!
این در گسست ایجاد شده در خانواده اش ربطی ندارد
یعنی شما فکر میکنید پاداشی که خدا بده و صله حضرت دوست در زندگی این دنیاشون تاثیری نداره؟!  البته من ناگهم اینه که خدا همه سختی ها رو جبران میکنه!
اگه نداشته باشه امتحان بچه و همسره نه امتحان زن! چه طور که اگر خاناوده شهید در مضیقه قراربگیرن این امتحان همسر و فرزندان شهداست نه امتحان شهدا!

10. بله درسته و مفتخرم که شیعه حضرت مادر سلام الله علیها هستم!

سلامت باشید.
ممنون از حوصله تون!
بازهم عرض میکنم که اگه جسارتی کردم عذر میخوام و طلب عفو دارم جدا!



















پاسخ:
بنده قصد جسارت نداشتم و تند هم نشدم
یک کم بحث دقیق تر شد
1. تعداد هفتاد نفر در کل ارتش حضرت هستش و در روایات هفتاد نفر در ده هزار نفر ارتش اولیه امام زمان علیه السلام زن هستند.نه در سیصد و سیزده نفر که اسم این سیصد و سیزده نفر کاملا محفوظه و می تونید به کتب مهدویت مراجعه فرمایید.
2. یک موقع مثل پست بنده نظر به اینه که وظیفه زن خانه داریه و در مواقع خاص نسبت به افراد خاص و شغل های خاص ما یک استثنائاتی داریم و اگر شما نظرتون همینه بنده و شما هم عقیده ایم و اختلافی نداریم. البته اگر یک نگاهی به نظرهای اولتون در این پست و پست قبلی بندازین خلاف این حرف مشخص میشه. البته اگر بازهم بنده از کلام شما اشتباه برداشت کرده ام خوب عذرخواهی می کنم و تمام. بنده در مورد حضور حداکثری هم موافقم فقط جبهه را متفاوت می دانم حضور زن در جامعه حضور حداکثری اش در جبهه اصلی اش را تحت الشعاع قرار میدهد که همان خانواده است. مثل این است که پزشکان بیمارستان ها را رها کنند و به خط مقدم بشتابند و در صف خط شکنان قرار بگیرند.
3. در مورد نحوه ورود زن به اجتماع هم اگر طبق ورود حضرت زهرا سلام الله علیها باشد که مشکلی ندارد. البته بنده با اصل ورود زن به جامعه مشکل ندارم بلکه ان جه که مهمه خالی ساختن خانه و رها کردن خانه داری است نه مسأله ای دیگر. اصولا اگر این مرزها تعریف نشود زن خانه دار هم و مرد بیرون هم هر دو به فساد کشیده می شوند و مشکل شامل هر دو می شود.
4. شرمنده چون مطالعاتم کمه ندیده ام جایی ایشان بر اثر به دوش کشیدن مشک پشتشان آسیب دیده باشد اگر منبع معرفی بفرمایید خوشحال می شوم در ضمن در مورد ایشان به تعداد فراوان آمده است که بر اثر دستاس کردن آرد دستشان خونی شده و آسیب دیده است.
در مورد بیان هم بنده عذرخواهم ولی وقتی به طور کلیت امری نقض می شود و با آن مخالفت می شود خوب یا باید بحث نکنم یا اگر حوصله داشتم باید پاسخ بدهم. نسبت به این که بحث به اینجا کشیده بنده نسبت به کلیت همایش ها اشاره دارم و اینکه آن چنان ورود زن به فضای جامعه زیاد شده که تقریبا از کنترل خارج شده و الان حتی در شغل های مردانه زنان وارد شده اند. بهتر است بگوییم که شغل زنانه داریم ولی شغل مردانه دیگر نداریم.
در مورد بی احترامی به شما باز هم عذرخواهم بنده در بحث قصد جدل ندارم اگر چه گاه رنگ جدل به خود می گیرد ولی قصد بیان مطلب و اشاعه آن و یقینا آشنا شدن با فضای جامعه را دارم. در بسیاری از پست ها نظرات خوانندگان بنده را در درک دقیق تر جامعه اسلامی جهت مدیریت فرهنگ یاری می کنه. و البته این از بحث منطقی مذهبی جدا نیست. در مورد حضرت عالی هم بنده با مراچعه به وبتون و نطراتتون ارادت دارم و اگر کسی غیر از شما وارد بحث می شد اصلا بنده درگیر نمیشدم همانطور که در بسیاری از پست ها شاهد هستید. بسیاری از نظرها رو چون نمی توانم نقد کنم و یا طرفم را نمی شناسم اصلا حذف می کنم یا از دور خارج می کنم ولی بیانات شما رو با این که کلیت حرف من را زیر سوال بردید جواب دادم چرا که به این نتیجه رسیدم که خواندن نظرات شما برای مراجعه کنندگان به وب بنده بسیار مفید است . همین و بس.
5. این بیانتون رو درک نکردم . اگر نشستن زن در خانه رو خروج از جامعه میدانید به نحوی فرمایش خودتون رو نقض کرده این. زن در خانه اش در قلب اجتماع است. و حضور حداکثری دارد . این تقسیم بندی مردسالارانه و زن سالارانه را نمی فهمم و الرجال قوامون علی النسا یقینا به معنی مردسالاری نیست. ولایت مرد هم در سایه ولایت خدا و امام زمان در دایره حقوقش معنا می شود و بس. و صد البته که حقوق زن بر مرد هم در همین زمان لازم به بررسی است که هم من و هم شما نسبت به آن خاضع هستیم و متأسفانه در این جور موارد به آن اشاره نمی شود در حالیکه بسیار مهم و حیاتی است.
با توجه به بند ب که بیان فرمودید فکر کنم من و شما در یک جبهه هستیم و از یک سنگر دفاع می کنیم و بحثمان باز هم سر مصادیقی است که نسبت به آن توافق داریم.
نسبت به نحوه بیان هم بنده تمام تلاشم این بوده که خنثی بنویسم و البته از نحوه نگارشم هم دفاع نمی کنم چون بالاخره آدمی است و نقص و اشتباه و بنده هم پر تر از همه. با یک میلیون اشتباه که دیگه زیاد نمیشه توقع داشت. دیگه بیش فعالیه و هزار دردسر ... !
از دامن زن ، مرد به معراج می رود ...!
6. وضعیت فعلی بحرانیه،‌بنده به این مسأله معتقدم و ...
در بسیاری از مناطق کشور بحران ، ضد انقلاب بودن و با نماز نخواندن نیست. اگر چه نماز نمی خوانند اما ریشه بحران آن نیست بلکه به خانواده بر می گردد و گاه سیاست های غلط هم به آن دامن می زند . در بعض مناطق کشور نسبت زن به مرد 180 زن به 100 مرد است و در بعض دیگر 100 زن به 1200 مرد. وضعیت بغرنج است از این لحاظ. مدیریت فرهنگی کار بسیار مشکلی است. فساد،‌ دزدی و یک سری مسائل دیگر هم مطرح است و عمده تحلیل های متخصصین مراکز داده های فرهنگی کشور به این نتیجه اشاره دارد که مشکل به خانواده ها و آسیب در بنیان خانواده بر می گردد و زن یک طرف قضیه است و مرد طرف دیگر قضیه است. همانطور که زن جایگاهش مشخص نیست مرد هم در ابهام قرار دارد و جایگاهش از بین رفته مثلا جایگاه مرد را دیگر تلویزیون گرفته است. حال برای تأثیرگذاری بیشتر باید به فکر اصلاح نظام خانواده افتاد و هم مرد و هم زن را بازتعریف دوباره کرد.
در مورد نظرات جامعه شناسان اسلامی هم بنده قصد اسائه ادب نداشتم بلکه می خواستم شما را ارجاع بدهم به نظرات کارشناسان که گویا نتوانسته ام به صداقت بیان کنم.
7. وضعیت فعلی یک مقداری به اشکال به نسل قبل بر میگرده. ما در ایجاد یک نسل و جامعه پذیر کردن آنها به مسائل و هنجارها وارزشهای جامعه اسلامی ، کاملا منفعل عمل کرده ایم. نه آموزشی نه پرورش و نه تربیتی. حتی به نحوه رد شدن از یک خیابان دیگر الان توجهی نداریم و آموزشی نداریم. سینما و صدا وسیما که یکی از ابزار قدرت و جامعه پذیری در یک کشور هستند کاملا متضاد با ارزشهای بنیادین اسلامی عمل می کنند و ...
یک مقداری بحث به استثنائات کشیده شده که جزو مبهمات و در عین حال جزو مسائلی است که هر دو اتفاق نطر داریم.
8. بحث شما منطقیه و بیان من هم اشاره به حذف حضور زنان مذهبی از جامعه نداره. من اصلا بیانم این نیست که زنان مذهبی نبایذ در جامعه باشند یا حضور و اختلاط داشتته باشند بلکه بحث کاملا فرهنگی و ناطر به جامعه اسلامی ایرانه که زنان و خانواده های غیر مذهبی رو هم شامل میشه حال اگر شما اینان را حداکثر بدانید که هیچ و اگر زنان متدین را حداکثر بدانید که با ورود زنان متدین و محجبه در ارتباطات کنترل شده راه حل مشکل نیست بلکه سیاست ها و راهبردهای کلان فرهنگی کشور است که باید ناظر به عفت و حیای عمومی جامعه باشد. ادارات و سازمان های دولتی موسسات خصوصی و شرکت های مردمی باید تحت یک سیاست کلان منفعل شوند و نه این که برای یک مصداق خارجی تصمیم بگیریم و صد البته تا آن حل نشود ورود شما هم به این جامعه معلوم نیست چه چیزی را حل می کند و بر چه چیزی تأثیر می گذارد.
ب. مسلما
9.این که می فرمایید آسیب رو خدا جبران می کنه رو از کجا می فرمایید؟ بهتره اشاره به بیانات دینی بفرمایید. نگاه شما به این مسأله رو قبول ندارم بلکه برعکس آن کاملا مشهوده. یک اشتباه تأثیر وضعی اش را کاملا می ذاره در حالیکه حکم تکلیفی اش برداشته می شه و این دو باهم فرق می کنه.
10. سلمکم الله تعالی من شرور آخر الزمان و ایانا ان شاءالله.
التماس دعای ویژه
۲۴ بهمن ۹۴ ، ۱۵:۲۶ پرواز سپید
شرمنده نمیدنم چرا اخر نظرم اینقدر جای خالی اومده! :)
عمدی نبود!:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی