وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی
پیام های کوتاه
  • ۲ شهریور ۹۵ , ۱۰:۲۱
    سلام
  • ۱ شهریور ۹۵ , ۱۱:۵۳
    سلام
آخرین نظرات
پیوندها
پنجشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۰۶ ق.ظ

تعریف تبلیغ

تبلیغ در لغت به معنای رسانیدن، خواندن کسی به دینی، عقیده ای و مذهبی و مسلکی و روشی، کشیدن کسی به راهی که تبلیغ کننده قصد دارد، است؛ در فرهنگ عربی نیز تبلیغ، بلاغ و ابلاغ سه واژه در یک ریشه و به معنای رساندن است.

 تبلیغ در مفهوم کلی­ اش عبارت است از: رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار او و بر سه عنصر پیام دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام پابرجاست.[1]

تبلیغ در متون جامعه­ شناسی عمدتا به معنای پروپاگاندا است. در کتاب­ های جامعه ­شناسی به این گونه تعاریف زیاد برخورد می­ کنیم: آوازه­ گری یا تبلیغ فعالیتی است، برای دگرگون کردن عقاید عمومی از راه­ هایی غیر مستقیم و احیانا با وسایلی مانند زبان و خط و تصویر و نمایش و امثال آن، آوازه­ گر از تلقین­ پذیری انسان سود برده و نیات خود را به مردم تحمیل می­ کند.[2]

در حالیکه تبلیغ در مفهوم دینی خودش، به معنای رساندن پیام الهی به شیوه­ ی روشنگرانه از طریق ایجاد ارتباط و تشویق به پذیرش محتوای مورد نظر با استفاده از ابزار و روش­ های مشروع هر عصر و زمان است.



[1] - شمس الله مریجی، کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ، قم، انتشارات تپش، 1387، ص50.

[2] - آگ برن و نیم کوف، زمینه جامعه شناسی، مترجم آریان پور، تهران، انتشارات نگاه، 1380، ص190.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۶
مهدی ابوفاطمه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی