وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی
پیام های کوتاه
  • ۲ شهریور ۹۵ , ۱۰:۲۱
    سلام
  • ۱ شهریور ۹۵ , ۱۱:۵۳
    سلام
آخرین نظرات
پیوندها
چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۰ ب.ظ

نظریه سوم در نسبت دین و فرهنگ

خاستگاه این نظریه، مراکز تحقیقی اسلامی است. در این نظریه، دین، ابزار سرپرستی بشر در همه ­ی شئون فردی، اجتماعی و تاریخی است و لازمه ی چنین سرپرستی این است که آموزه های خود را نسبت به شکل­ دهی باورها، ارزش­ها و رفتار بشر، در معرض استفاده­ ی پیروان ادیان الهی ( به ویژه اسلام ) قرار داده و به این ترتیب راه سعادت و کمال را فراروی بشر قرار می­ دهد.

از سوی دیگر فرهنگ، مجموعه­ ی پذیرش های هنجاریافته، در بخش­ های اخلاقی، ارزشی و اعتقادی است. به این ترتیب بین عرصه ­ی دین و فرهنگ قرابت و نزدیکی تنگاتنگی وجود دارد. نظام پذیرش­ های اجتماعی رو به تکامل بوده و در تکامل آن ( توقع ) فرد و جامعه در محور تبعیت و تولی نسبت به اولیای الهی و نظام ولایت الهی، امری لازم و مبدأ پویش فرهنگ در جامعه می­ شود.

ابوالقاسمی حضور دین را در همه­ ی عرصه­ های فرهنگ­ سازی با ذکر این سه مؤلفه تأیید کرده است:

1. تفسیر ثابت از دین نداشتن و محدود نکردن آن بر فهم زمانی خاص

2. اعتقاد به تکامل پدیده­ ی فرهنگ و سهیم بودن اراده­ ی انسان­ها در آن

3. تبیین درست و منطقی از ارتباط بین فرهنگ متغیر و دین ثابت

در نهایت چنین می­ توان بیان کرد: فرهنگ محصول اراده و تعامل انسان­ها با یکدیگر است  و اسلام با تعالیم حیات بخش خود در ابعاد مختلف زندگی مادی و معنوی و از طریق پرورش انسان کمال خواه می­تواند در مراتب مختلف فرهنگ سازی، تصرف نماید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۵
مهدی ابوفاطمه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی