وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی
پیام های کوتاه
  • ۲ شهریور ۹۵ , ۱۰:۲۱
    سلام
  • ۱ شهریور ۹۵ , ۱۱:۵۳
    سلام
آخرین نظرات
پیوندها
چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۵۴ ب.ظ

دینداری ایرانی و شیطان پرستی

یک سری دقت نظر مهم رو توقع دارم در اینکه شیطان پرستی و ایرانیها؟ چرا؟.......................

امیرالمؤمنین علیه السلام در باب زمینه­ های پیدایش فتنه­ ها و انحراف­ ها چنین بیان کرده­ اند: «همان آغاز پدید آمدن فتنه­ها، هواپرستی و بدعت­ گذاری در احکام آسمانی است، نوآوری­ هایی که قرآن با آن مخالف است و گروهی – با دو انحراف یاد شده – بر گروه دیگر سلطه و ولایت یابند که بر خلاف دین خداست. پس اگر باطل با حق مخلوط نمی­ شد، بر طالبان حق پوشیده نمی­ ماند و اگر حق از باطل جدا و خالص می­ گشت زبان دشمنان قطع می­ گردید. اما قسمتی از حق و قسمتی از باطل را می­ گیرند و به هم می­ آمیزند، آنجاست که شیطان بر دوستان خود چیره می­ گردد و تنها آنان که مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند یافت.»[1]

زمینه­ های ایجاد هر پدیده را می­ توان با رویکردهای گوناگون بررسی کرد. در این نوشتار به بررسی زمینه­ های متفاوت نفوذ و گسترش شیطان­ پرستی در ایران می­ پردازیم و با توجه به اینکه رویکرد تاریخی ما به این بحث دهه­ های اخیر را در بر می­ گیرد، لذا سؤال تحقیق حساسیت بیشتری پیدا می­ کند که با توجه به پیشینه­ ی دینی مردم ایران و جایگاه بیش از هزار ساله­ ی دین اسلام و خصوصا مذهب تشیع در میان ایرانیان و نیز حکومت ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران، چرا شیطان­ پرستی اینک به یک معضل اجتماعی – امنیتی بدل شده است؟

لازم به ذکر است که این فرض که دست مستقیم و آگاهانه­ ی حکومت جمهوری اسلامی ایران در ترویج و تبلیغ شیطان­ پرستی تأثیر گذار است، مردود است چرا که مبانی دقیق و اسلامی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی، و نیز خلف صالح ایشان، حضرت آیت الله خامنه­ ای، در دفاع از اسلام و مکتب تشیع و نیز پایه­ ریزی مبانی این انقلاب بر حقایق راستین وحیانی و الاهی، بر کسی پوشیده نیست؛ علاوه بر اینکه رهبر فرزانه­ ی انقلاب اسلامی در سخنرانی­ های متعددی به صراحت بیان کرده­ اند که مبانی اسلامی و شیعی پشتوانه­ ی این انقلاب است:

«من از ایران مى‏ آیم، که زادگاه پرآوازه‏ ترین و درعین‏ حال ناشناخته‏ ترین انقلاب‏ هاى دوران معاصر است. انقلابى بر پایه‏ ى دین خدا و در امتداد راه پیامبران و مصلحان بزرگ الهى؛ راهى به درازاى همه‏ ى تاریخ بشر. ریشه‏ ى استوار و اندیشه‏ ى زیربنائى این انقلاب جهان‏ بینى توحیدى اسلام‏ است. تفسیر انسان، تفسیر تاریخ، تحلیل حوادث حال و گذشته و آینده، تفسیر طبیعت، تبیین همه‏ ى علائقى که انسان را با دنیاى بیرون از وجود او، جهان، انسانها، اشیاء مرتبط مى‏ کند، و نیز فهم و درک آدمى از وجود خود و خلاصه همه‏ ى چیزهایى که نظام ارزشى جامعه را مى‏ سازد، و آن را بر اداره‏ ى مطلوب خود قادر مى‏ کند، همه و همه از این جهان‏ بینى الهى ریشه و مایه مى‏ گیرد و منشعب مى‏ شود.»[2] و این کلامی است که هنوز بر آن تأکید می­ شود: «امام- کسى که پدر همه‏ ى این جریان بود، حق حیات به گردن جامعه و این حرکت عظیم داشت- فرمودند اگر من از اسلام‏ جدا شوم، مردم از من رو برخواهند گرداند. شاخص، اسلام‏ است؛ شاخص، اشخاص نیستند؛ این حرف امام + است.»[3]

دین­ مداری مردم ایران نیز مسأله­ ی بسیار روشنی می­ باشد و در نظر بعض اندیشمندان معاصر یکی از عناصر اصلی تداوم تاریخی ایران، بوده است.[4] هویت ایرانیان با دین ترکیب یافته و برای آنان یک هویت دینی به وجود آورده است[5]، و به نوعی در جمهوری اسلامی ایران، دین و مردم دو محور اصلی قلمداد می­ شود به گونه­ ای که یک ترکیب جدایی ناپذیر ایجاد کرده است: «اگر حضور مردم نمی­ بود، اگر فاصله‏ ى بین مردم و نظام ایجاد می­ شد، نظام نمی­ توانست در مقابل دشمنان مقاومتى بکند. این حضور مستحکم مردم است که پشتوانه‏ ى ایستادگى مسئولان است. این، دو تا نقطه‏ ى اصلى است؛ دین و مردم. لذا دشمن هم همین ها را آماج حملات خود قرار داده است؛ دین را یک جور، وفادارى و اعتقاد مردم را یک جور.»[6]

برخی از عناصر و ویژگی­ های ذاتی هویت دینی ایرانیان، چنین فهرست شده است:

« 1. پذیرش وجود خداوند یگانه و اعتقاد به مبدأ و معاد در تمام ادیان ایرانی و نیز ایرانیان پذیرفته شده است.

2. اندیشه­ ی فره ایزدی در روح ایرانی ویژگی مهم دیگر هویت ایرانی است. این بدان معناست که در روح ایرانی یا آریایی، دین و دولت به هم می­ رسند و وحدت می­ یابند. شایگان ( آسیا در برابر غرب / 261 )تأکید کرده است که اندیشه­ ی ایران­ شهری به معنای وحدت شهریار و پیشوا است و این تفکر، اساس و ساختار قدرت سیاسی – اجتماعی جامعه ایران را به وجود آورده است.

3. تحت تأثیر اندیشه­ ی فره مذهبی، ادغام دین و سیاست یکی از مبانی اصلی هویت دینی در ایران به شمار می­ آید. ایرانیان دین را به عنوان یک عنصر مهم در تمامی ابعاد حیات اجتماعی خود و نیز رفتار فردی دخالت داده و وارد کرده­ اند.

4. بازگشت مستمر به عناصر جوهری دینی در هنگام برخورد با فرهنگ­ ها و تمدن­ ها و ادیان جدید و باز تولید مجدد دین در عرصه­ ی زندگی فردی و اجتماعی.

5. تمایل جدی ایرانیان به حفظ شاکله و بن­ مایه­ های هویت دینی خود.

6. پیوند بین ادب و فرهنگ ایرانی با اسلام به ویژه در حضور پررنگ آموزه­ های عاشورایی در ادب فارسی.

7. بقای تفکرات عرفانی ماقبل اسلام ( به ویژه دین مانوی ) پس از اسلام در ایران و نیز تأثیر جدی عرفان اسلامی در فرهنگ ایران.

8. گرایش به سمت تلفیق پدیده­ ها و فرایندهای جدید با دین به نحوی که دین بتواند کماکان در صحنه­ ی اجتماعی و فردی به حیات خود ادامه دهد.

9. حضور و دخالت موثر نهادهای دینی و آنچه مربوط به دین است ( مثل اعیاد مذهبی، عزاداری­ ها و مسجد و روحانیت، تعطیلات مذهبی ) نیز مؤید قوت هویت دینی در نزد ایرانیان است.»[7]

اگر به زمینه­ های تاریخی این گرایش دقت کنیم بیشتر متوجه پیوند ایرانیان با اسلام و به طور خاص­ تر تشیع دوازده امامی خواهیم شد. این زمینه­ ها در بعض متون چنین فهرست شده­ اند:

«1. جایگاه مؤثر و پردامنه­ ی دین در ایران باستان.»

«2. ورود اسلام و تکوین هویت دینی اسلامی.»

«3. اسلام و تشیع در ایران.»

«4. اقدامات دولت صفوی.»

و نیز انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران[8] که مبانی عمیق فقهی و کلامی شیعه، آن را پشتیبانی می­ کند.

آن چه مسلم است این است که «هویت دینی، پدیده­ ای است که به تدریج و در پی عمل به آموزه­ های وحیانی به دست می­ آید»[9] و از دست دادن آن نیز به تدریج رخ می­ دهد و به یکباره نیست.

همان گونه که فرهنگ اسلامی در تضاد و تقابل با فرهنگ غربی بوده است، همچنان در تضاد با مبانی شیطان­ پرستی نیز است و تغییری در شاکله­ ی اسلام رخ نداده تا مثلا بگوییم اسلام قرن بیست و یکم با سکولاریسم هم مسیر شده است. حال سوال این گونه باید طرح شود که چه زمینه­ هایی در جمهوری اسلامی ایران – به طور خاص بعد از انقلاب – پیش آمد که باعث تغییر و تبدل در این هویت دینی مسلمان ایرانی شد که او به سمت شیطان­ پرستی و مبانی ضداسلامی­ اش گرایش پیدا کرد؟

به عنوان نمونه، به نظر برخی از محققین، پژوهش­ های انجام شده راجع به دین­داری دانشجویان در ایران این نتیجه را بزرگ­ نمایی می کند که جریان دین­داری در بین جوانان دانشجو، به سمت خصوصی شدن و فردی شدن یعنی ادیان غیر اجتماعی و یا بیان دیگری از دین معنوی، میل می­ کند[10]، بلکه دانشجویان در مقایسه با همتایان کمتر تحصیل کرده، علایمی از سکولاریزه شدن اعتقادات دینی و اتخاذ دیدگاه لیبرال­ تر از خود بروز می­دهند.[11] «از این رو پنهان کردن این نگرانی بسیار دشوار است که با تداوم شرایط فعلی، احتمال گرایش و پیوستن به جنبش­ های دینی جدید و گونه های عرفان هندی (جهت تحقیق ایشان عرفان هندی بوده است) در سال­ های آتی، به ویژه در بین جوانان و دانشجویان، ممکن است شتاب بیشتری به خود بگیرد.»[12]



[1]ـ نهج البلاغه، ص103

[2]ـ بیانات مقام معظم رهبری، حضرت آیت­الله خامنه­ای در چهل و دومین مجمع عمومی سازمان ملل، نیویورک، مورخه 31/06/1366

[3]ـ بیانات مقام معظم رهبری، حضرت آیت­الله خامنه­ای در دیدار هزاران نفر از بسیجیان استان قم، 02/08/1389

[4]ـ ابراهیم حاجیانی، هویت دینی در ایران، مجموعه مقالات مسائل اجتماعی دین در ایران، زیر نظر دکتر سید رضا صالحی امیری، تهران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، 1387، ص 10، به نقل از دکتر اسلامی ندوشن.

[5]ـ منظور از ترکیب هویت دینی این است که هویتی وجود دارد و این هویت از منشاء دین کسب تعریف می­کند و در واقع به تبع دین، خود را تعریف و مشخص می­سازد. رک: همان، ص 9

[6]ـ بیانات مقام معظم رهبری، حضرت آیت­الله خامنه­ای، در اجتماع بزرگ مردم قم، 27/07/1389

[7]ـ ابراهیم حاجیانی، هویت دینی در ایران، مجموعه مقالات مسائل اجتماعی دین در ایران، ص 32

[8]ـ همان، صص10- 28

[9]ـ محمد رضا انواری، نقش رسانه در تبیین هویت دینی، فرهنگ پژوهش، فصلنامه علمی – دانشجویی، سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی 8، پاییز 1389، ص 14، در ادامه به بحث دقیقی در مورد هویت خواهیم پرداخت.

[10]ـ رامین حبیب­زاده خطبه­سرا، بررسی انواع دین­داری در بین دانشجویان، پایان­نامه کارشناسی ارشد جامعه­شناسی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، 1384

[11]ـ سید هادی مرجایی، بررسی اعتقادات دینی و جهت­گیری سکولاریستی و بنیادگرایی در بین جوانان دانشگاهی، نامه پژوهش، شماره 20 و 21، صص129-143

[12]ـ محمد اسماعیل ریاحی، زین العابدین جعفری، بررسی همبسته­های اجتماعی میزان گرایش دانشجویان دانشگاه­های شهر تهران به جنبش­های دینی جدید، مجله جامعه­شناسی ایران، دوره دهم، شماره 2، تابستان 1388، ص84

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۵
مهدی ابوفاطمه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی