وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی
پیام های کوتاه
  • ۲ شهریور ۹۵ , ۱۰:۲۱
    سلام
  • ۱ شهریور ۹۵ , ۱۱:۵۳
    سلام
آخرین نظرات
پیوندها
سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۵۶ ب.ظ

اومانیسم

«اومانیسم، اصالت انسان و انسان­ گرایی، و نظامی فکری است که انسان و مسائل مربوط به زندگی اجتماعی او، در کانون توجه و اهتمام آن قرار دارد. بدین صورت که راه حل مشکلات بشری را بیش از آن که در حوزه­ ی ایمان به خدا جستجو کند، از رهگذر عقل و خرد آدمی می­ جوید.»[1]

«ظهور تفکر اومانیستی در جهان غرب که با اصالت­ های دینی و اندیشه­ ی خدامحوری تعارض داشت، از نظر نمود و بروز در عرصه­ ی اجتماع دو شکل متفاوت داشت: شکل نخست آن دئیسم[2] بود که اولا: دین را منهای حقایق و احکام وحیانی می­ پذیرفت. ثانیا: وجود خدا را به عنوان موجودی ماوراء طبیعی که پس از آفریدن جهان آن را به حال خود رها کرده و هیچ گونه نقشی در اداره­ ی آن ندارد، معرفی کرد. دیگری آتئیسم[3] بود که آشکارا وجود خدا را انکار می­کرد و طرفدار الحاد و بی ­دینی بود.»[4] 

«عده­ ای خدای دئیست ها را خدای ساعت ­ساز خوانده­ اند. خدا جهان را مانند ساعت­ سازی که ساعت درست می­ کند خلق کرده و آن را کوک کرده و رها نموده است. چون خدا، ساعت­ ساز بسیار کاملی است دیگر احتیاجی نیست که در امور جهان مداخله نماید. بدین طریق دئیست ها هر نوع مداخله­ ی الهی در جهان مانند معجزات و یا مکاشفات مخصوص توسط کتاب مقدس را رد می­ کنند.»[5]

«دئیسم هیچ­گاه نتوانست در میان مردم عادی ریشه بدواند بلکه فقط در میان متفکران طرفدارانی داشت. نفوذ آن در میان متفکران را می­توان از این حقیقت فهمید که اعلامیه­ ی استقلال آمریکا از آن متأثر می­ باشد.»[6]

اومانیسم نیز یکی از پایه­ های اصلی در مبانی شیطان­ پرستی است[7]، و آثار آن در اشعار متالیکا نیز پنهان نیست.[8]



[1]ـ علی ربانی گلپایگانی، ریشه­ها و نشانه­های سکولاریسم، ص 55

[2]ـ Deism

[3]ـ Atheism

[4]ـ همان، صص 57ـ 58

[5]ـ ویلیام هوردرن، راهنمای الهیات پروتستان، مترجم طاطه­وس میکائیلیان، چاپ اول، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی، 1368، ص 35

[6]ـ همان، ص 36

[7]ـ حمید کریمی، جهان تاریک، شناخت و نقد فرقه شیطان­پرستی، ص 81

[8]ـ بلک سبث، شب را ورق بزن، ص 410

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۴
مهدی ابوفاطمه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی