یک توضیح در مورد کتاب مسابقه
"آثار اعتقاد به امام زمان " تلاش می کند به این سوالات پاسخ دهد که اصولا جایگاه بحث مهدویت در اعتقادات شیعی کجاست؟ آیا اعتقاد به ظهور حضرت مهدی علیه السلام و آشنایی و معرفت به آن حضرت و انتظار ظهور آن حضرت و توجه و توسل به ایشان ضرورت دینی دارد، و یا اینکه مسلمانی بدون آن نیز امکان پذیر است؟!
اصولا تا انسان به اهمیت چیزی پی نبرد، به آن دل نمی دهد و برای آن همت نمی گمارد و آن طور که شایسته است به آن ارج نمی گذارد. لذا است که نویسنده گفتگوی در این زمینه را در 14 فصل دنبال کرده و با استناد به آیات و روایات ولایت اهل بیت را پایه اصلی دین، شرط ایمان، شرط قبولی اعمال، تنها راه نجات و برترین نعمت خداوند و... معرفی می نماید. در بخش پایانی کتاب تذکراتی مهم به محبین خاندان پیامبر داده شده که به ذکر چند مورد زیر اکتفا می کنیم:
• عمل لازمه ولایت و دوستی اهل بیت علیهم السلام
• نهی از غلو در شان اهل بیت
• اولویت ولایت بر دیگر فرایض
• لزوم تربیت فرزندان بر ولایت آل محمد علیهم السلام
.
.
از این تقسیم بندی عرفی و مشهور که "اعتقاد به ولایت و امامت در اصول مذهب قرار گرفته"، برخی این نتیجه را گرفته اند که اعتقاد به امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام ضرورت اسلامی نداشته، ایمان اسلامی بدون آن امکان پذیر است! در حالی که نصوص دینی، خلاف این دیدگاه را اثبات می کند.
.
حضرت باقر علیه السلام فرمودند: «اسلام بر پنج پایه بنا شده است: بر نماز و زکات و روزه و حج و ولایت و برای هیچ کدام از چهار اصل قبلی به اندازه ی ولایت، سفارش نشده است.»
.
سپس امام فرمودند: «ولی مردم چهار اصل قبلی را گرفته و ولایت را رها کرده اند.»
.
در روایتی از امام صادق علیه السلام که گزارش معراج های مکرر رسول خدا صلوات الله علیه و آله به ملکوت آسمانهاست، اولویت ولایت بر دیگر فرایض و مبانی دین اینگونه ترسیم شده است: " پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله صد و بیست بار به معراج رفت، در هر بار خدای بزرگ، پیامبر صلوات الله علیه و آله را بیش از آنکه به واجبات دینی توصیه نماید به ولایت علی و ائمه علیهم السلام توصیه می فرمود."
.
نکته قابل توجه اینجاست که از پنج رکن (نماز، زکات، روزه، حج و ولایت) یاد شده، در چهار اصل آنها عذر موجه افراد در ناچاریها پذیرفته است و شارع مقدس تخفیف قائل گردیده است، مثل اینکه در سفر، نماز شکسته شده، زکات تا زمانی که مال به حد نصاب نرسد واجب نبوده، روزه بر بیمار و مسافر و پیر واجب نیست، حج به شرط استطاعت واجب می باشد. ولی ولایت با هیچ عذری از دوش افراد برداشته نشده، در همه شرایط و حالات، افراد به معرفت و اطاعت امام، موظف بوده و بدان آزمون می گردند.
.
حضرت باقر علیه السلام فرمودند: "خداوند روز قیامت عذر کسی را که بگوید: من از اینکه فرزندان حضرت فاطمه پیشوای همه مردم بوده اند خبر نداشتم، نمی پذیرد."
.
پس زیبنده است که ما نسبت به این اصل که مهمترین رکن دینی (پس از توحید و نبوت) قلمداد شده است، توجه و اهتمام بیشتری ورزیم.