وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی

فرهنگ دینی و شیعی مظلوم تر از همیشه، باز هم بر بلندای افق بشریت به روشنی می درخشد.

وب نوشت های یک بیش فعال فرهنگی
پیام های کوتاه
  • ۲ شهریور ۹۵ , ۱۰:۲۱
    سلام
  • ۱ شهریور ۹۵ , ۱۱:۵۳
    سلام
آخرین نظرات
پیوندها
جمعه, ۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۵۱ ب.ظ

یک توضیح در مورد کتاب مسابقه

"آثار اعتقاد به امام زمان " تلاش می کند به این سوالات پاسخ دهد که اصولا جایگاه بحث مهدویت در اعتقادات شیعی کجاست؟ آیا اعتقاد به ظهور حضرت مهدی علیه السلام و آشنایی و معرفت به آن حضرت و انتظار ظهور آن حضرت و توجه و توسل به ایشان ضرورت دینی دارد، و یا اینکه مسلمانی بدون آن نیز امکان پذیر است؟!

اصولا تا انسان به اهمیت چیزی پی نبرد، به آن دل نمی دهد و برای آن همت نمی گمارد و آن طور که شایسته است به آن ارج نمی گذارد. لذا است که نویسنده گفتگوی در این زمینه را در 14 فصل دنبال کرده و با استناد به آیات و روایات ولایت  اهل بیت را پایه اصلی دین، شرط ایمان، شرط قبولی اعمال، تنها راه نجات و برترین نعمت خداوند و... معرفی می نماید. در بخش پایانی کتاب تذکراتی مهم به محبین خاندان پیامبر داده شده که به ذکر چند مورد زیر اکتفا می کنیم:

•    عمل لازمه ولایت و دوستی اهل بیت علیهم السلام
•    نهی از غلو در شان اهل بیت
•    اولویت ولایت بر دیگر فرایض
•    لزوم تربیت فرزندان بر ولایت آل محمد علیهم السلام
 

.

.

از این تقسیم بندی عرفی و مشهور که "اعتقاد به ولایت و امامت در اصول مذهب قرار گرفته"، برخی این نتیجه را گرفته اند که اعتقاد به امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام ضرورت اسلامی نداشته، ایمان اسلامی بدون آن امکان پذیر است! در حالی که نصوص دینی، خلاف این دیدگاه را اثبات می کند.

.

حضرت باقر علیه السلام فرمودند: «اسلام بر پنج پایه بنا شده است: بر نماز و زکات و روزه و حج و ولایت و برای هیچ کدام از چهار اصل قبلی به اندازه ی ولایت، سفارش نشده است.»

.

سپس امام فرمودند: «ولی مردم چهار اصل قبلی را گرفته و ولایت را رها کرده اند.»

.

در روایتی از امام صادق علیه السلام که گزارش معراج های مکرر رسول خدا صلوات الله علیه و آله به ملکوت آسمانهاست، اولویت ولایت بر دیگر فرایض و مبانی دین اینگونه ترسیم شده است: " پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله صد و بیست بار به معراج رفت، در هر بار خدای بزرگ، پیامبر صلوات الله علیه و آله را بیش از آنکه به واجبات دینی توصیه نماید به ولایت علی و ائمه علیهم السلام توصیه می فرمود."

.

نکته قابل توجه اینجاست که از پنج رکن (نماز، زکات، روزه، حج و ولایت) یاد شده، در چهار اصل آنها عذر موجه افراد در ناچاریها پذیرفته است و شارع مقدس تخفیف قائل گردیده است، مثل اینکه در سفر، نماز شکسته شده، زکات تا زمانی که مال به حد نصاب نرسد واجب نبوده، روزه بر بیمار و مسافر و پیر واجب نیست، حج به شرط استطاعت واجب می باشد. ولی ولایت با هیچ عذری از دوش افراد برداشته نشده، در همه شرایط و حالات، افراد به معرفت و اطاعت امام، موظف بوده و بدان آزمون می گردند.

.

حضرت باقر علیه السلام فرمودند: "خداوند روز قیامت عذر کسی را که بگوید: من از اینکه فرزندان حضرت فاطمه پیشوای همه مردم بوده اند خبر نداشتم، نمی پذیرد."

.

پس زیبنده است که ما نسبت به این اصل که مهمترین رکن دینی (پس از توحید و نبوت) قلمداد شده است، توجه و اهتمام بیشتری ورزیم.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۹
مهدی ابوفاطمه

نظرات  (۵)

چه خوب
پاسخ:
حتما در مسابقه شرکت فرمایید
۲۹ آبان ۹۴ ، ۲۰:۵۵ 😎😎😎BAHAR 😎😎😎
باشد که شرکت کنیم و برنده شویم:)
پاسخ:
ان شالله دفعه قبل شرکت نکردید این دفعه منتظرم که شرکت کنید
وقت کردم چشم 
شما بهترین آدمید ممنون
پاسخ:

لطف دارید

و شما هم بهترین مهمانید

موفق باشید

منتظر شرکت شما هستم

حتما:)
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
تبادل لینک انجام شد
إن شاءالله شرکت خواهم کرد!
یازهراجانم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی